diumenge, 6 de desembre del 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS

En aquests últims anys veiem com a professionals de l’educació la necessitat d’incorporar al currículum i a les pràctiques escolar continguts i activitats destinades al desenvolupament de valors, actituds i coneixements de respecte, comprensió i acceptació de l’altre, o dit d’altre manera, d’altres cultures i ètnies en una perspectiva democràtica. Aquest plantejament és el que hem de prendre des de l’educació intercultural. El fenomen de la immigració es pot ser la dada més visible i problemàtic en aquest moments. Això indubtablement, és la causa de l’aparició de conflictes o situacions de discriminació provocades per la proliferació d’actituds racistes i xenòfobes en la nostra població. Per altra banda, els medis i tecnologies de la comunicació, al menys en els països avançats, són elements consubstancials en la configuració i disseminació de valors i patrons culturals de la població en general, i del joves i nens en particular.
Tal i com hem pogut comprovar a la PAC 2 i la PAC 3 la presencia dels medis i tecnologies digitals és un fet imparable en tots els àmbits de la nostra vida social (economia, treball, oci, serveis, administració, etc.) i estan modificant substantivament no només les tasques i activitats que realitzem amb ells, sinó també la nostra percepció de la realitat. La webquest del nostre grup: “Un diario de aquí y de allá” dirigida a l’alumnat de tercer i quart d’ESO amb l’objectiu de què l’alumnat aprengui a definir les claus per aconseguir una convivència harmònica dins la societat del coneixement que impera als postres dies. Així mateix la webquest pretén donar les pautes per a reflexionar sobre la importància dels valors per arribar a sr ciutadans lliures i responsables i poder exercir el dret de la democràcia.


 
En la valoració de les webquest, com a eina que pot incidir en habilitats de caràcter intercultural, cal reflexionar els objectius educatius que inspiren i que han guiat el procés de disseny i desenvolupament de les mateixes.
- Incorporar l’educació intercultural al desenvolupament curricular en l’Educació Secundària des de una perspectiva multidisciplinar, així com facilitar els processos d’innovació educativa de la pràctica docent.

- Fomentar tant en el professorat com en l’alumnat el desenvolupament d’actituds i valors democràtics.
- Generar i estimular un procés d’aprenentatge recolzat en els principis constructivistes, el treball col•laboratiu entre alumnes i el pensament crític sobre la realitat social i cultural del món on vivim.
- Oferir un material en línea que proporcioni un entorn d’aprenentatge atractiu en el seu disseny gràfic, de fàcil ús, interactiu, i que demandi la búsqueda, anàlisi i reflexió sobre la informació.
Aquest objectius es veuen molt ben reflectits en altres webquest que han creat altres companys de la assignatura i que val la pena mencionar, com son per exemple:
Carme Boscà i grup: “Com un ou a una castanya”:
Eva Casserres i grup: “Un sol món moltes cultures”
Nando Roig i grup: “La vida es el arte del encuentro”: va dirigida als alumnes d’ESO que es troben immersos en un context multicultural en tots els àmbits de interacció social en que es desenvolupen i mitjançant aquestes activitats fer-los més conscients de la multiculturalitat del seu entorn.

Davant d’aquests fenòmens que ens envolten l’escola no ha de deixar de fer-se eco de les profundes transformacions culturals, tecnològiques i socials a les que ens estem referint. La combinació per una part, de projectes educatius basats en el desenvolupament dels principis del interculturalisme, i per l’altra, la utilització de les tecnologies i medis de comunicació en les pràctiques docents de l’aula poden ser una oportunitat per el desenvolupament d’aprenentatges en l’alumnat dels dos àmbits de coneixement. La combinació de projectes curriculars per l’educació intercultural i el desenvolupament d’una educació dels medis de comunicació significarà assumit una metodologia d’ensenyança orientada cap a la formació dels joves com a subjectes que siguin capaços d’utilitzar de forma intel•ligent el conjunt de medis i tecnologies digitals i que aprenguin a reconstruir de forma crítica els missatges informacions i representacions que sobre la diversitat cultural i els diferents fets que en el nostre país són transmesos per els medis de comunicació amb relació a la problemàtica de la emigració, religió o conflictes polítics dels diferents grups ètnics.


En el procés de posada en pràctica d’aquest tipus de projectes i recursos com els que presenta el portal avaluat en la PAC 3 que suposen una innovació i nou repte per el professorat, els materials curriculars o didàctics juguen un paper rellevant. Sense materials adequats i derivats d’un projecte curricular, el professorat tindrà dificultats per la implementació en l’aula de processos d’ensenyança relacionats amb l’educació intercultural. Per aquesta raó. Es necessari, assumir el disseny o creació i selecció de materials en línea, així com la seva catalogació per facilitar el desenvolupament d’activitats d’educació intercultural recolzades en el ús dels ordinadors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada