dimecres, 16 de desembre del 2009

5. TANCAMENT CURS I AVALUACIÓ

Avaluació del blog com a eina de treball individual en relació a l’assignatura


En aquesta assignatura “Interculturalitat i Educació” tots els participants de l’aula hem creat un blog personal. Aquests "blogs" com a instruments de comunicació, han estat pàgines webs que han reflectit pensaments, idees, vivències o coneixements de tot nosaltres, vers l’assignatura que hem treballat. Ara bé, penso que el més important, és que aquests blogs ens han servit com a eina per a compartir el coneixement personal i de la xarxa. Partint d’ aquesta descripció genèrica, podem dir, que els blogs creats han estat molt interessants per definir les diferents tasques i situacions que se’ns han plantejat des de l’assignatura, amb uns objectius com el de potenciar la cerca d’informació relacionada amb temes “d’Interculturalitat i Educació”, exposar un tema treballat a l’aula, destacar la rellevància d’un tema, etc. El blog ens ha permés treballar la capacitat de cerca d’informació a la xarxa (PAC 3), la capacitat d’anàlisi de la informació que s’incorpora en un blog (PAC 1 i PAC 4), la capacitat per a generar noves idees o construir coneixement mitjançant noves aportacions (PAC 1,debat i PAC 4), la capacitat d’organització i interrelació en les dinàmiques del treball en equip (sobretot en la PAC 2 de les Webquest) i la capacitat crítica davant de les aportacions dels altres i autocrítica (en la PAC 3, anàlisis de diferents recursos de la web).

Com a estudiants d’aquesta assignatura, penso que, amb el blog hem aconseguit donar rellevància al tema de la Interculturalitat i Educació, pel fet de treballar-lo fora de l’aula. Ens ha ajudat a introduir-nos en una nova estructura de comunicació més oberta i coherent amb les tendències de la societat de la informació i la comunicació. Hem pogut aportar referències de consulta fàcil des del nostre mateix blog, per a treballar el tema que volem exposar. Se’ns ha donat protagonisme com a estudiants. Amb el blog hem aconseguir afavorir una major responsabilitat sobre l'aprenentatge i hem incrementat el nivell de personalització.

L’utilització del blog en la nostra assignatura s’ha centrat en l’administració de continguts i activitats. El blog de cadascú de nosaltres com estudiants ha esdevingut un repositori de continguts i activitats que ha anat creixent a mesura que es desenvolupava el curs. Aquest blogs, ens han ofert un element de valor afegit fora del marc de l’aula. A més a més de les competències, citades anteriorment, el blog ens ha permés treballar: la capacitat d’anàlisi i síntesis, la capacitat per a estructurar la informació de l’assignatura, l’adquisició dels coneixements de l’assignatura, la capacitat per a desenvolupar estratègies d’organització del temps, la capacitat per a prendre decisions personals i en grup sobre els continguts i el seguiment del blog, la capacitat per a comunicar-se i exposar idees en un àmbit de coneixement determinat i la preocupació per la qualitat de les aportacions.

Avaluació de l’assignatura: Reflexió personal del curs i les PAC realitzades

En la PAC 1, varem realitzar una lectura de material proposat i articles que ens va conduir a un debat molt interessant amb l’objectiu d’assentar les bases sobre la noció de cultura i la definició d’interculturalitat i que han estat presents en totes les altres tasques proposades en l’assignatura. En la PAC 2, amb la creació d’una webquest hem après i descobert , com és en el meu cas, com fer una proposa de recerca referent a continguts “d’Interculturalitat i Educació” on la utilització de mètodes de col•laboració entre iguals comporta l’augment de la motivació dels alumnes, la millora de la seva autoestima i la potenciació de les seves relacions i vinculacions socials. A més de tot això, tindrem assegurada una millora del seu rendiment escolar –increment dels coneixements i les habilitats dels alumnes– i una millora de la convivència. De les PAC realitzades, la PAC 3, penso que és una de les que més m’ha ajudat a reflexionar sobre la gran utilitat de les TIC a l’hora d’abordar plenament l'objectiu de l'educació intercultural. Una de les majors virtuts de les TICs és que poden apropar als nostres alumnes en el coneixement dels altres, dins de l'univers d'informació que ofereix Internet. Donar a conèixer i mostrar, és la nostra tasca com a docents. L'objectiu de l'educació Intercultural és justament ensenyar en l'àmbit que es troba la diversitat. La formació de la cultura de "l'altra": la seva música, religió, menjars, vestits, celebracions, història, filosofia, rituals, perfums, es a dir la seva definició de cultura. A més a més, hem vist com l’'utilització de webquest, videojocs, i diferents projectes educatius que s’ofereixen a la gran xarxa d’Internet ens ajudaran per a què els nostres alumnes puguin aprendre i desenvolupar-se mitjançant les interaccions amb les activitats i amb casos del dia a dia; afavoriran les relacions amb els seus iguals, utilitzaran materials estratègies i activitats que serveixin per a tots els nostres alumnes; fer més protagonistes als nostres alumnes en el procés d'ensenyament- aprenentatge; fent que provoqui una part més activa en l'avaluació, considerant l'avaluació i l'aprenentatge com un procés unificat, amb la finalitat d'afavorir el desenvolupament de les habilitats del pensament i la seva aplicació al currículum i a la vida real dels nostres alumnes.
Valoro molt positivament el fet d’haver tingut un BLOG d’aula comú, a partir del qual hem pogut accedir de manera molt fàcil a tots els blogs dels companys de l’assignatura. La riquesa de tot el que hem aprés passa per compartir-ho, i d’aquesta manera això ha estat molt fàcil.
Gràcies a tots els companys per les vostres aportacions!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada