diumenge, 6 de desembre del 2009

"Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia."

Nom del Recurs: Portal: Educ.ar (El portal educativo del Estado argentino: Educación y TIC "Educación intercultural: trabajando la diversidad con las TIC". 

Web:


La web "Educ.ar": http://www.educ.ar/educar/index.html  a nivell general, presenta recursos educatius, notícies i debats al voltant de diferents àrees currículars, sempre prenen com a referència les TIC. S'intenta generar un espai de discusió sobre la influència de la tecnologia en l'educació i en general una major sistematització sobre temes relacionats amb les TIC.

El recurs analitzat, es troba indexat en aquesta web DINTRE DE L'ESPAI DEBAT i porta el títol "Educación y TIC: Educación intercultural: trabajando la diversidad con las TIC". Dintre de l'espai debat hi ha diferents categories. L'enllaç el troben dintre de la categoria inclusió-digital. La presentació que es fa del debat queda clarament emmarcada per l'educació intercultural i es presenten diferents maneres de treballar la interculturalitat, multiculturalitat i diversitat amb les TIC des de l'escola.

Avaluació psicopedagògica del recurs analitzat, a nivell concret (en relació amb la interculturalitat) com a nivell més general (potencial educatiu):

L'avaluació feta d'aquest recurs per treballar la interculturalitat en línia fa reflexionar al voltant de l'incorporació de les TIC en l'educació intercultural i a l'hora es relaciona amb els diferents recursos pedagògics que hem treballat al llarg de la PAC1 (videojocs) i PAC 2 (webquest) d'aquesta assignatura d' Interculturalitat i Educació. L'avaluació psicopedagògica d'aquest portal ens fa reflexionar sobre raons que fan d'un videojoc i una webquest una eina educativa vàlida dins la Educació Intercultural. Com a psicopedagogs, algunes de les raons a les que es poden arribar a partir de la reflexió feta a partir del portal avaluat i que fan dels videojocs i de les webquest una molt bona eina educativa per l'educació intercultural són les següents: - Són una font de motivació i estimulen la curiositat, motor de per l'aprenentatge. - Afavoreixen l'afany de conquesta i superació. - Generen confiança en un mateix. - Afavoreixen la perseverança a través dels estímuls i la superació de reptes. - Faciliten l'adquisició d'habilitats viso- espacials. - Desenvolupen la capacitat per la presa de decisions i solució de problemes. - Simulen realitat de forma segura, realista i complexa, permetent l'aprenentatge contextualitzat. - Permeten expressar sentiments i emocions. - Conviden a compartir, cooperar i treballar en equip.-Permeten canviar de rol, treballant l'empatia.- Estimulen les habilitats i estratègies necessàries per a assolir la competència digital. Podríem anomenar d'altres característiques, però aquestes deixen palès que els videojocs i les webquest en un àmbit educatiu poden transmetre valors i estereotips, comunicar nous coneixements i desenvolupar noves habilitats. Mitjançant la capacitat de simulació, els alumnes poden viure situacions en primera persona, i les seves decisions faran que evolucionin les històries i aconsegueixin els diferents objectius que proposen els jocs superant reptes i desafiaments constants.


Els criteris a tenir en compte abans d'introduir un videojoc o una webquest en les nostres aules hauríen de ser: - Els coneixements previs i el nivell maduratiu dels alumnes. - Un coneixement exhaustiu de la naturalesa i estructura diferencial del videojoc o de la webquest. - Els gustos generalitzats dels alumnes. - En els videojocs una mecànica i en les webquest unes instruccions ni massa complexa ni massa simple. - Una programació i uns indicadors d'avaluació detallats. - La intencionalitat educativa del videojoc o de la webquest.
En la utilització d'aquest recursos cal citar les paraules de Gimeno en l'article de Eduardo Terrén: "quan més dens i intens sigui l'intercanvi amb els altres, més rica serà la subjectivitat individual i el sí mateix", i conseqüentment més propers estarem de forjar ciutadans dotats d'una àmplia competència per el desenvolupament de la interculturalitat.


Per acabar aquest informe faig referència dintre de les lectures recomenades de l'assignatura a F. Javier García Castaño i altres, en el seu article "La educación multicultural y el concepto de cultura" on se'ns recorda que la educació multicultural de la que parlem ara no és un programa per grups minoritaris, sinó per tots els grups. La educació multicultural ha de ser aquella que es desenvolupa en la societat com un procés de producció i crítica cultural caracteritzada per: Contemplar una diversitat en els continguts culturals transmesos/ Assegurar una diversitat dels mètodes de transmissió, sempre ajustats als diferents tipus d'alumnes per facilitar l'accés d'aquests al coneixement, fomentar els majors nivells de consciencia possibles per part dels alumnes sobre la diversitat cultural/ Preparar als estudiants amb els recursos cognitius necessaris per: conèixer la diversitat i les diferències culturals existents en els seus entorns, percebre i analitzar les desigualtats socials, desigualtats en la distribució de poder i els recursos de la societat, criticar i construir propostes de transformació i prendre posició crítica i activa en l'acció social.
"Reconciliar al mundo es demasiado ambicioso, pero al menos se puede formar a los niños, para ser respetuosos hacia las diferencias, que son lo único que nos permite aprender. Si todos fuéramos iguales, no podríamos ofrecernos nada unos a otros. Yehudi Menuhin."

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada